Názov projektu:
Školský dvor ako priestor pre žiacke prírodovedné bádanie a skúmanie s podporou mobilných technológií
Číslo projektu:
086UK-4/2024
Realizácia projektu:
r. 2024 až r. 2026
Zameranie a opis projektu:
Aj napriek nepochybnému edukačnému prínosu je pre učiteľov prírodovedných predmetov problematické realizovať vzdelávacie aktivity priamo v prírode. V školskej praxi sa stretávame s mnohými obmedzeniami (časové možnosti, lokalizácia školy, právne aspekty, finančné možnosti, materiálnotechnické zabezpečenie a pod.), ktoré výraznou mierou ovplyvňujú frekvenciu, ale aj kvalitu výchovno-vzdelávacieho procesu. Projekt je preto zameraný na vypracovanie konceptu využitia školského dvora na systematické prírodovedné vzdelávanie založené na aktívnom žiackom bádaní a skúmaní s podporou mobilných zariadení slúžiacich na pozorovanie a identifikáciu objektov, ako aj na zber, zobrazenie a analýzu získaných údajov. Použitie mobilných technológií v spojení s reálnymi prírodnými objektmi v blízkom alebo vzdialenejšom okolí školy a aktívnou výskumnou činnosťou žiakov môže predstavovať vhodný prístup vo vyučovaní, ktorý u žiakov rozvíja konceptuálne a procesuálne porozumenie, zvyšuje ich záujem o štúdium prírodných vied a techniky, ukazuje im význam vedy a techniky pre spoločnosť a potrebu starostlivosti o bezprostredné životné prostredie a jeho ochranu.
Cieľom projektu je vytvoriť didaktický manuál pre učiteľov k obsahu kurikulárnych dokumentov platných pre ISCED 2 s príkladmi využitia mobilných technológií a inovácie metód a foriem vzdelávania s dôrazom na výskumnú prácu žiakov v bezprostrednom okolí školy, rozvíjanie spôsobilostí vedeckej práce žiakov, poskytovanie príležitostí pre učenie sa v súvislostiach, podnecovanie záujmu a zvýšenie motivácie žiakov a rozvíjanie tímovej práce (sociálny rozvoj žiakov). Pripravené materiály sa budeme snažiť v maximálnej miere overiť v rámci pregraduálnej prípravy študentov učiteľstva, ako aj v školskej praxi s ohľadom na časové možnosti škôl, projektu a možnosti realizácie vyučovania v danom ročnom období. Súčasťou projektu bude vytvorenie modelového školského dvora v areáli PriF UK, a následné administrovanie výskumu zisťujúceho vplyv bádateľských aktivít s podporou mobilných technológií na rozvoj vybraných spôsobilostí vedeckej práce a osvojenie si vedomostí o vybraných témach prírodovedného vzdelávania u žiakov nižšieho sekundárneho vzdelávania. Zároveň bude vytvorená databáza aplikácií vhodných pre prírodovedné vzdelávanie s konkrétnym popisom a príkladom jej využitia.